Podcast nr 2

WIOSNA, czyli co robimy, aby pomóc naszej planecie? Projekt wykonany w ramach obchodów Dnia Ziemi 2021 i działań ekologicznych OCAL NASZ WSPÓLNY DOM. Podcast został wykonany przez redaktorów szkolnych Koła Dziennikarskiego z klasy I cpt - Aleksandry Prus, Basi Rybak, Artura Bartosiaka, Mai Orzyłowskiej, Konrada Mamińskiego i Mikołaja Mrówczyńskiego) pod opieką p. Ewy Bielak. Zdjęcia autorstwa Agaty Kaczorowskiej i Oliwii Zielińskiej z klasy II ap.

Plakat o ekologiiWzrost zrozumienia otaczającego nas środowiska zwiększa jego rolę w „panowaniu” nad nim i stwarza nam nowe możliwości egzystencji. Człowiek w pędzie do własnego dobrobytu zapomniał, że jest istotnym elementem owego systemu, że jego byt zależy od prawidłowego funkcjonowania tego systemu, gdyż stanowi on źródło wszelakich dóbr i usług, umożliwiających nam egzystencję. Warto mieć na uwadze, iż wszelkie destrukcje w tym systemie w krótszym bądź dłuższym czasie mają bezpośrednie lub pośrednie przełożenie na nasze funkcjonowanie i rozwój. Nie chcemy przyjąć do wiadomości, że świat został skonstruowany na zasadzie przeciwieństw, co dowiodło wielu naukowców i filozofów, a wśród nich Immanuel Kant.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że co dla jednego gatunku systemu w przyrodzie jest odpadem, substancją szkodliwą, a czasem nawet trucizną, to dla innego - jest pokarmem. Zostało to potwierdzone wieloma badaniami. Pozwólcie, że posłużę się jednym z nich, czyli przyjęcia stereotypu, że owady są szkodliwe, gdyż roznoszą zarazki. Ta teoria przyczyniła się do masowego trucia, lecz niestety przy okazji wytruto bardzo sympatycznego ptaka, jakim jest jaskółka, dla której owady, w szczególności muchy są przysmakiem. Równolegle nie zbadano charakterystyki gatunku tych ptaków, a tym samym nie wykazano, jakich dóbr dla egzystencji człowieka mogłyby one przynieść.

Potrzeby ludzi mogą być zaspokajane tylko i wyłącznie przez korzystanie z biotycznych i abiotycznych zasobów środowiskowych. Nie może to być jednak nieograniczone i jednostronne, lecz zgodnie z teorią ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU powinno być wspomagane w procesie odnowy nadmiernie eksploatowanych elementów systemu. Historia odnotowała cykle zmian w środowisku naturalnym i ich wpływ na kolejne pokolenia, a w następstwie tego następowały poszukiwania i dyskusje nad trwałością rozwoju. Ze względu na bardzo szerokie spektrum poszukiwań, włączali się do tych poszukiwań przedstawiciele bardzo różnych dziedzin od wątków filozoficznych, społecznych, ekonomicznych, politycznych, przyrodniczych po nauki techniczne i prawnicze. Wielodyscyplinarność tych poszukiwań wzmacnia kompletność, jak również efektywność analiz naukowych, a co za tym idzie - proponowanych metod i narzędzi.

Ciastko z ciecierzycy
W ramach Komisji Promocji Ekologii w naszej szkole jest realizowany mini-projekt GOTUJ RAZEM Z NAMI, w trakcie którego nauczyciele i uczniowie wspólnie przygotowują zdrowe, często wegańskie smakołyki, których cechą wspólną jest dobra jakość surowców, gwarantujących zdrowie i dobre samopoczucie.  Dziś Zuzanna Krzyżanowska z klasy II dp prezentuje przepyszne ciastka upieczone według przepisu pani Ewy Bielak, która inspirowała się książką "Wegańskie słodycze".
Przedstawiamy przepis i zdjęcie tego finalnego produktu szkolnej współpracy.

Ćwiczenia gimastyczne w zakładzie doktora Tarnawskiegow Kosowie 1914 fot. Cyfrowa Biblioteka Narodowa www.polona.pl


Autorem artykułu jest nasz absolwent Łukasz Kalinowski.

Świat pędzi do przodu, a natłok informacji potrafi skołować nawet najwybitniejszych specjalistów od przeglądania Fejsa. Jednak gdy w tym szaleństwie wiadomości zaczyna brakować metody, możemy być pewni jednej rzeczy.Klasyczne wzorce są źródłem uniwersalnej i zawsze świeżej wiedzy.„Stałą twórczą” w dziedzinach sztuk, takich jak literatura, budownictwo czy filozofia jest wracanie do minionych epok i czerpanie z nich inspiracji.Łatwo zaobserwować to np. w dzisiejszej muzyce popularnej, gdzie listy przebojów zapełnione są remixami klasyków z lat 80.
Osobiście nie lubię kotletów odgrzewanych w mikrofali, ale o gustach się nie dyskutuje.

Dzień Kawy w ZSG

29 września w naszej szkole odbyły się mini-warsztaty ekologiczne, w trakcie których uczniowie parzyli i pili kawę, słuchając jednocześnie historii jej wędrówek oraz sposobów, w jaki była i jest podawana na całym świecie. Klub Ekologa zadbał o aranżację estetyczną tego miłego i aromatycznego dnia, który pozwolił uczniom na rozkoszowanie się magicznym napojem. Oczywiście nie obyło się bez prezentacji artystycznych, a także zawodowych, zarówno w kwestii tematycznego nakrycia stołu, jak i podawania serwisu kawowego.  W trakcie prezentacji gatunków kaw pojawił się również element artystyczno-literacki oraz zabawowy. Kawa jest znana w Polsce od lat, o czym świadczy jej pojawienie się nawet w "Panu Tadeuszu", gdzie wieszcz narodowy prezentuje niepowtarzalny aromat...