W dziale Wars i Sawa znajdują się nasze działania projektowe związane z wspieraniem uzdolnionych. Całość szkolnych działań jest zawarta w Szkolnym Programie Edukacji Kulturalnej ze Szkolnym Programem Wspierania Uzdolnionych

Zdobywca wyróżnienia - Bartek Palkowski

Z radością i dumą informujemy, że nasz uczeń Bartosz Palkowski z klasy II a p uzyskał zaszczytne wyróżnienie w prestiżowym, artystycznym, warszawskim konkursie recytatorskim Śródmiejskiego Festiwalu Młodych Talentów.

Bartosz wystąpił w konkursowej kreacji artystycznej jako wykonawca utworu "Warszawski wiatr" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Gratulujemy wygranej i wkrótce udostępnimy zaszczytny dyplom festiwalowy.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wykonania.

Epikur - rzeźba przedstawiająca twarz filozofa

W ramach działalności Szkolnego Zespołu Wspierania Uzdolnionych w naszej szkole odbywają się warsztaty i poranki filozoficzne, w trakcie których młodzież poznaje "szkoły" hellenistyczne. Tym razem prezentujemy poranek dotyczący  epikureizmu w nieco nowej, innowacyjnej formule - "Co Epikur wiedział o nas?"

 Do obejrzenia prezentacji zaprasza pani Anna Lorek-Maciejuk - LINK

Kreple woj. śląskie

Z radością i smakiem przedstawiamy artykuł specjalnie przygotowany  na "Tłusty czwartek",  w którym dowiecie się, skąd wzięła się tradycja tych słodkich wypieków. Pączki –  to przecież powszechny symbol Tłustego Czwartku. A dlaczego? Zapraszamy do lektury!

© Poniższy tekst oraz zdjęcia są chronione prawami autorskimi i zabronione jest kopiowanie całości oraz fragmentów, w celu rozpowszechniania, bez zgody autora.

Pączki – symbol Tłustego Czwartku

Początków tradycji Tłustego Czwartku należy szukać w czasach pogańskich. Wówczas uroczyście, m.in. poprzez objadanie się tłustymi potrawami, obchodzono zakończenie zimy i nadejście wiosny. W tamtym czasie znano już pączki, ale w zupełnie innej wersji niż ta współczesna. Pączki przygotowywano z ciasta chlebowego, gdzie nadzienie stanowiła słonina bądź boczek, a w smaku były one słone lub pikantne. Właśnie takie jedzono m.in. w starożytnym Rzymie, jednak po upadku Cesarstwa Rzymskiego przetrwały w kuchni – dzięki mnichom, którzy przejęli receptury i sami wyspecjalizowali się w wyrabianiu pączków.

W Królewskich Łazienkach

Zapraszamy was do zapoznania się z reportażem edukacyjnym jednej z uczennic, uczestniczących w projekcie kulturowym, którego celem są spacery varsavianistyczne. Trasa spacerów po ogrodach wiedzie od Pałacu na Wyspie poprzez pomnik Herkulesa, Starą Oranżerię z Teatrem Królewskim, Świątynię Egipską, Amfiteatr aż po Pałac Myślewski. Takie literacko-teatralne spacery w przestrzeniach królewskich to nie tylko miejsce na wypoczynek i dobrą zabawę, ale także poznawanie historii Warszawy. Łazienki były jedną z pierwszych królewskich rezydencji, które powstawały na terenie Ujazdowa przez paręset lat. Niewielu osób wie, że na ich terenie znajdziemy m.in. jeden z ostatnich w Europie teatrów dworskich, pozostałości egzotycznego sadu, a nawet portret boga Apolla... z twarzą króla Poniatowskiego! Zobaczcie sami, co jeszcze kryją tajemnicze przestrzenie Łazienek! Zdjęcia wykonały uczestniczki projektu, pod kierunkiem studentów UW. Artykuł jest autorstwa Miki Kijewicz z 2 d p.

Happening w Łazienkach

W ramach edukacji kulturalnej Wars i Sawa (oraz projektu Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych) w trakcie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych odbywają się różnorodne eventy kulturowe, w tym projekty o charakterze happeningowym, będące odwołaniem do specyfiki epok literacko-historycznych. Zapraszamy do zapoznania się z filmem projektowym autorstwa naszego ucznia - Adama Glegolskiego z II ap (aby obejrzeć kliknij w link).
 Uczniowie klas drugich realizowali projekt "Kulturowy zegar Warszawy", którego uroczyste zakończenie i posumowanie odbyło się w październiku w Łazienkach Królewskich. Opiekunkami projektu były p.Ewa Bielak i p.Aleksandra Wojciechowska.